Het Antoni van Leeuwenhoek heeft het sterkste imago van de Nederlandse ziekenhuizen. Ons instituut laat volgens onderzoek de acht Nederlandse academische ziekenhuizen achter zich. Het Erasmus MC-Sophia heeft de beste naam onder de kinderziekenhuizen. Dit blijkt uit de vijfde editie van het Ziekenhuizen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam onder 4245 respondenten.
De top-10 van sterkste ziekenhuismerken wordt gedomineerd door de acht academische ziekenhuizen die Nederland rijk is. Voor het eerst wordt deze ranglijst echter aangevoerd door ons eigen Antoni van Leeuwenhoek. “We zijn ontzettend blij met het vertrouwen dat de Nederlanders in ons stellen”, zegt Emile Voest van de Raad van Bestuur. “En ik ben ontzettend trots op onze mensen in huis die aan de basis staan van deze erkenning. Zij dragen met z’n allen bij aan dit vertrouwen van patiënten en bezoekers. Heel veel dank daarvoor!” De top 20 ziet er nu als volgt uit:
1) Antoni van Leeuwenhoek
2) Erasmus MC
3) UMC Utrecht
4) AMC
5) Radboudumc
6) VUmc
7) UMCG
8) LUMC
9) Maastricht UMC+
10) Het Oogziekenhuis Rotterdam
11) MC Slotervaart
12) Martini Ziekenhuis
13) OLVG
14) Máxima Medisch Centrum
15) Jeroen Bosch Ziekenhuis
16) Isala
17) Sint Maartenskliniek
18) St. Antonius
19) Rijnstate
20) Havenziekenhuis Rotterdam
Het Ziekenhuizen Merkenonderzoek is met de Universiteit van Amsterdam ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2017 zijn 4.245 respondenten ondervraagd. Elk ziekenhuis is op 38 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (16 factoren), bezoek (als patiënt of bezoeker van een patiënt) en groeiverwachting. Per ziekenhuis zijn voldoende respondenten ondervraagd om betrouwbare uitspraken te kunnen doen op landelijk en provinciaal niveau en voor het verzorgingsgebied van het ziekenhuis.
Dit is een site om informatie en tips te geven hoe je door slim managen maximale genezing kunt bereiken.